Sunday, November 22, 2009

MLM 6

Semalam, kami sempat mengadakan satu perjumpaan dengan para leaders di bawah pimpinan kami. (Bukan senang hendak kumpulkan leaders ini, maklumlah asyik sponsor & memberi service kepada downlines). Alhamdulillah, banyak perkara yang telah dibangkitkan dan mencapai kata sepakat. Bukan pasal perjumpaan itu yang saya ingin terangkan, tetapi mengenai satu sikap yang diperlukan untuk menjadikan seorang itu usahawan MLM yang berjaya. KEBERANIAN!

Bila waktu kegawatan ekonomi? Ekonomi semakin lembab, pengguna tidak lagi membelanjakan wang mereka, jual beli tidak berlangsung dengan begitu mudah, syarikat buang pekerja, elaun overtime tiada, dan macam-macam lagi boleh kita kaitkan dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu.

Jadi sekarang kepada anda yang ingin menjadi usahawan (saya menasihatkan diri saya sendiri juga), agar membuat persiapan yang mantap untuk bertarung dengan tempoh ini. Bersiap bagaikan anda ingin berperang. Sebenarnya di sat dan ketika ini anda sedang bertarung di 2 kawasan. Anda bertarung di MEDAN PEPERANGAN (perkara yang anda hadapi setiap hari) dan anda bertarung di dalam MINDA anda. Saya pasti, ramai di antara anda tahu, apabila anda menang bertarung di MINDA, tidak kira betapa susahnya MEDAN PEPERANGAN itu, ANDA PASTI BERJAYA!

KEBERANIAN memerlukan ketakutan, rintangan dan kesusahan. Di waktu ini, sepatutnya kita menerima masalah dan rintangan dengan hati yang terbuka. Bukan lari daripadanya. Tough times don’t last, but only tough people do. Kegawatan ekonomi bukan selamanya, tetapi orang yang tabah akan bertapak selamanya.

Menyalahkan pihak lain, rungutan dan alasan adalah sikap PENGECUT! TIADA KEBERANIAN! Kita perlu menerima keadaan semasa ini bagaikan seorang panglima perang yang menerima arahan daripada jeneral untuk bertarung di medan perang. Tidak disangkal lagi, ramai pengedar MLM (tidak kira MLM apa yang mereka buat) akan berhenti menjalankan segala aktiviti jualan dan tajaan yang patut mereka tingkatkan. Anda hendak tahu sebab apa? Sebabnya di dalam keadaan kegawatan ini, mereka asyik menerima jawapan negatif sahaja. TIDAK! TIDAK! Mereka tidak dapat menghadapinya. Mereka melarikan diri. Menyorok dan menjadi pasif.

Jadi secara realitinya, ramai pengedar MLM yang mempunyai aktiviti jualan dan tajaan yang bagus ketika ekonomi baik dan terus terkejut apabila mendapat jawapan negatif dari prospek, seterusnya berhenti mencuba. BERANI dan hadapi penolakan, serangan, tekanan dengan hati terbuka. Sekarang anda sedang belajar, SEPAK TERAJANG PERNIAGAAN!


No comments:

Post a Comment