Sunday, November 22, 2009

MLM 4

Semua perniagaan tidak kira kovensional atau MLM adalah untuk mendpat keuntungan. Para penjual mahupun pengedar, sebelum keluar rumah lagi, telah setkan dalam minda mereka bahawa mereka mempunyai tujuan, matlamat jualan dan juga bertenang apabila menghadapi penolakan sebelum membuat closing. Hari ini saya hendak kongsikan dengan anda semua mengenai mindset sesetengah pengedar MLM. Mindset yang membuatkan ramai pelanggan dan prospek jelik apabila anda mendengarnya.

Produk kami ialah produk terbaik di dunia!
Syarikat kami lebih baik daripada pesaing kami!
Produk kami boleh mengubati semua penyakit!
dan bermacam-macam lagi….

Adakah anda dapat kenalpasti persamaan ayat-ayat tersebut? Persamaannya adalah KAMI! KAMI! dan KAMI! Memang tidak salah untuk mengatakan semuanya terbaik datang dari pihak anda. Penjual atau pengedar dari syarikat lain pun mengatakan yang serupa. Kalau seseorang itu berjumpa dengan penjual sebanyak 10 orang sehari, maknanya perkataan yang kerap mereka dengar pada hari itu ialah KAMI. Tiada seorang pun yang akan mengatakan produk mereka tidak baik, syarikat mereka kecil, pelan pemasaran mereka kuno dan macam-macam lagi. Ini taktik masa 90an, masa saya kecil lagi, masa mak abah saya diapproch oleh jurujual. Jika anda masih lagi melakukan taktik dan mempunyai mindset seperti ini lagi, nampaknya anda jauh tertinggal kebelakang.

Semua orang bercerita kebaikan produk, syarikat dan pelan pemasaran masing-masing. Jadi apa yang perlu anda lakukan untuk keluar dari kelompok tersebut? Serlahkan kelainan anda. Sudah tiba masanya anda tinggalkan ego anda dengan mengatakan kami terbaik dan bla..bla..bla.. zaman sekarang; pelanggan dan prospek adalah yang terbaik. Sejauh mana kita fokus terhadap pembeli? pelanggan? prospek? dalam bisnes kita..

Bak kata Nabil; LU FIKIRLAH SENDIRI!


No comments:

Post a Comment