Wednesday, September 30, 2009

PERJUANGAN = SABAR + ISTIQOMAH



“Hidup adalah perjuangan”. Memang benar kalimat tersebut. Tanpa perjuangan, kita tidak akan bertahan dalam menjalani derasnya bahtera kehidupan yang penuh dengan rintangan dan tentangan.


Tapi, apakah cukup dengan kata “perjuangan”, permasalahan hidup dan kehidupan akan teratasi? Dalam menyelami perjuangan, keteguhan akan prinsip hidup kita akan tergoncang. Berjalan dijalan perjuangan tidaklah semulus jalan tol yang kurang akan selekoh dan kecacatan. Berjalan dijalan perjuangan bagai mendaki tebing dan gunung-gunung.


Adalah kesabaran dan keistiqomahanlah yang akan membuat kita kuat menjalani proses pendakian tebing dan gunung itu. Kesabaran menjalani beratnya beban masalah dan keistiqomahan menjalani proses perjuangan yang terasa panjang.


Menjalani hidup janganlah mengharapkan kesempurnaan akan hasil yang akan diraih kerana kita pun bukanlah makhluk yang luput dari ketidaksempurnaan. Mengejar kesempurnaan bagaikan mencari hujung bumi yang bulat. Dia tidak akan pernah berakhir pada hujung tertentu. Kerana kesempurnaan bukanlah merupakan tujuan akhir tapi perjalanan yang tiada berakhir.


Sabar dan istiqomahlah dalam menjalani proses perjuangan. Niscaya, sedikit kesempurnaan itu akan terasa dekat di hati…. SEMANGAT!!!


No comments:

Post a Comment