Monday, September 28, 2009

SANTAI-SANTAI

PERJALANAN MENUJU SYAWAL

Sedikit coretan dari aku untuk pulang menyambut Syawal di Teratak Bonda... coretan ini hanyalah untuk berkongsi kisah suka,duka,tangis,ketawa aku dalam mengharungi perjalanan ini...berharap dengan tulisan ini dapat mengimbau kembali kenangan suka-duka untuk berhari raya bersama keluarga tercinta...terkilan sedikit kerana tidak dapat disertakan gambar-gambar perjalanan aku ini...perjalanan bermula...

16hb September 2009

Hari yang hampir membosankan...kawan-kawan dah balik,ada yang pergi memancing,ada yang dah tido...hanya tinggal aku keseorangan terkuntang-kanting mencari sinar harapan...mujurlah Akhbar meminjamkan aku broadbandnya untuk malam itu...sekurang-kurangnya boleh mengurangkan kebosanan aku...malam itu aku bersahur bersama Zul, roomet aku yang setia di bilik...Zul balik Sabah hari sabtu jam 1 tengah hari...kasihan dia...selalunya aku barsahur bersama-sama Hafizi,azrul dan Danial...3 orang adik dan sahabat baru aku dalam PSSCM UiTM...terasa begitu lama untuk menunggu hari esok...malam itu kami tidur hampir pukul 5 pagi...sebenarnya aku tertidur bukan nak tidur pun...biasalah aku kalau dah online memang tak ingat dunia...

17hb September 2009

Awal bangun hari nie...dalam pukul 8 pagi...online jap...YM dengan abang ajib...katanya kereta dah jumpa di Skudai...kesian dengan abang aku seorang nie...Zul masih tidur lagi..tak sabar nak balik kampung...rasa lama sangat nak tunggu malam nie...bukan saja-saja nak bangun awal...ada tujuan sebenarnya yang perlu diselesaikan...nak pergi ke AGROBANK ambil buku bank persatuan ( PSSCM UiTM ) nak kena beri pada Izah...mata pun masih mengantok lagi nie...apa tak nyer tadi pukul 5 pagi baru tertidur...mengonlinekan diri...bosan...kawan-kawan semua dah balik rumah...rindu-rinduan...jam 8.30 pagi jalan kaki sorang-sorang pergi bank...bosannya jalan sorang-sorang nie...ramai yang on the way balik kampung masing-masing...ada yang ke utara,ada yang ke selatan, ada yang ke pantai timur...senang cerita semua destiansi satu Malaysia...tapi ada juga yang masih ada kelas...kasihannya...fuhhh,lama jugak tunggu kat bank nie...hampir satu jam baru siap proses...tukar nama kami sebagai AJK baru dalam persatuan...dalam pukul 10.30 pagi baru dapat beri buku bank pada Izah...Izah pun dah nak balik Kedah...aku masih berjalan keseorangan menuju ke kolej Cempaka Sari (Dahlia 1)...fuhhh...penatnya jalan...mereka dah balik dari memancing...Alip Besar dah bersiap nak balik ke Shah Alam...Akhbar yang hantar ke Medan Gopeng...Akhbar biasalah dengan bisnessnya menghantar pelajar ke Medan Gopeng...cari duit lebih katanya...dalam pukul 12.00 tengah hari baru mereka gerak ke Medan Gopeng...aku keseorangan...mujurlah ada Akhbar yang sanggup hantar aku pulang ke kolej ku menaiki keretanya...kalau tidak aku harus menapak lagi...tq Akhbar...perkara pertama apabil sampai di bilik adalah kemas baju...semangat nak balik nie...sekejap je kemas dah siap...lepak bilik KJ...borak-borak...dia orang ada kelas lagi petang ni...kesiannya...kelas puan Rohaya ( EA )...hahahaaaa...pukul 2 petang dah bersiap-siap nak gerak ke Medan Gopeng bersama-sama Pa’an (part 5) dan Ira (part 1)...mereka pun nak pulang ke Batu Pahat...dalam terik mentari kami menyusun langkah dengan membawa bungkusan masing-masing keluar dari UiTM menuju ke destinasi pertama kami iaitu pondok bas di luar UiTM...panas sungguh hari ini...mungkin ini satu nikmat bagi kami...Syukur pada Allah kerana kami tidak menungu lama kerana bas sudah tersedia menunggu kami dan pelajar-pelajar yang lain untuk dibawa ke Ipoh...bas yang kami naik bernama bas General (warna hijau)...kesabaran aku teruji lagi...panasnya dalam bas walaupun bas air-cond...sabar,sabar...mungkin ini dugaan dari-Nya buat hamba-Nya yang lemah ini...boleh terlelap mata aku...mungkin kepenatan dan tidur yang tidak cukup...sedar-sedar dah sampai Medan Kid (betul ke ejaan ‘kid’ seperti ini)...boleh jumpa Fida (ahli PSSCM UiTM) pula di sini...kami tidak menunggu lama di sini...terus menaiki bas ke Medan Gopeng...pukul 4 petang kami bertiga sampai ke perhentian bas ekspres Medan Gopeng...rasanya kami terlalu awal sampai ke sini...bas kami pukul 8.30 malam (Konsortium Bas Ekspres Semenanjung (M) Sdn Bhd, destinasi IPOH-JOHOR BAHRU, 17/09/2009,08.30 PM, tempat duduk : 6, RM48.50)...

(Ini tiket raya saya)

tak mengapa...yang penting kami dah selamat sampai ke sini...kami mencari tempat yang sesuai di dalam perhentian untuk melepakkan badan yang kepenatan ini semantara menunggu waktu berbuka puasa tiba...kami hampir kebosanan kerana akan menunggu selama 4 jam di sini...apa-apa pun kami gagahkan juga diri ini...dalam kepenatan ini sambil saya menyelak-yelak helaian buku berwarna merah ini dan sambil melihat telatah dan kerenah orang ramai yang ingin pulang ke kampung halaman masing-masing, saya masih teringat dan terkenangkan semua kawan-kawan saya yang berada di seluruh Malaysia ini...alangkah seronoknya jikalau saya dapat berkumpul bersama-sama mereka semua dalam satu majlis...sambil fikiran telah melayang ke kampung halaman teringatkan keluarga tersayang...dalam sedap melayan fikiran, aku rupa-rupanya terlelap lagi buat kali ke-3...hampir sejam juga aku tertidur di atas kerusi keras kuning muda ini...sakit badan aku jangan ditanya...sabar sajalah...jam menunjukkan pukul 6.15 petang...seperti aku mengenali mamat 2 orang ni...Zariff (Kota Tinggi) dan Emy (Felda Adila,Kota Tinggi)...mereka pun menaiki bas yang sama dengan aku...syukur pada Tuhan...petang yang nyaman kerana hari hujan...kami berlima akan berbuka bersama di restoran mamak (lupa pula nama restoran)...aku pergi ke bazar Ramadhan untuk beli minuman...2 bungkus rm1.00 (air jambu batu dan air kelapa laut)...makanan : nasi beryani lauk sotong (RM6.00)...jam menunjukkan pukul 7.19 malam...sekarang masuklah waktu berbuka puasa bagi kawasan ini...selamat berbuka kawan-kawan...pehhh,,sedapnya....Alhamdulillah,ada rezeki aku untuk berbuka hari ini...waktu semakin hampir untuk kami menaiki bas...8.15 malam kami menuju ke bas kami (JHK ????-tak ingat nombor bas)...sedih juga nak tinggalkan Medan Gopeng ni : )...aku jumpa Fara (EM) dan Azie (OM)...sama bas dengan kami...tepat jam 8.30 malam bas yang kami naiki bergerak meninggalkan perhentiaan ini menuju ke destinasi kami iaitu ke selatan tanah air- Negeri Johor...selamat tinggal Medan Gopeng,Ipoh,UiTM...kami mahu pulang berhari raya...Ya Allah,selamatkanlah perjalanan kami untuk pulang ke pangkuaan keluarga tercinta...untuk kali ke-4 aku terlelap...mungkin aku kepenatan,kurang tidur dan menunggu lama di hentiaan bas tadi...masa berlalu begitu pantas...sedar-sedar kuda yang aku naiki telah berada di sekitar Kuala Lumpur pada jam 11.00 malam...dan terus menuju ke Seremban...aku sudah tidak rasa mengantuk lagi...mungkin sudah hampir dengan rumah...dan akan berpisah buat sementara waktu dengan kawan-kawan...dalam waktu 11.45 malam, bas berhenti seketika di R&R di sekitar Seremban untuk mnegisi perut yang hampir kosong (bas isi minyak) dan penumpang membuang apa yang patut...dan meneruskan perjalanan menuju ke Negeri Melaka dan terus ke Negeri Johor...

18hb September 2009

Perjalanan masih diteruskan lagi...jam sudah menunjukkan pukul 2 pagi...bas yang kami naiki memasuki plaza tol Yong Peng untuk berehat seketika di R&R Yong Peng...akan menganbil masa selama 30 minit untuk hentiaan pitt ini...perut yang semakin lapar, diminta untuk diisi...aku merayau-rayau di sekitar kawasan ini untuk mencari sesuap nasi...semua kedai cina...tapi ada juga orang melayu yang jaga beberapa kedai yang pasti pemiliknya adalah keturunan cina...jawapannya aku akan menahan perut sehingga sampai di rumah...sabar sahajalah...sambil menghirup udara luar dan melihat ikan-ikan berenang, aku perhatikan bas silih berganti,keluar dan masuk...tidak sunyi dengan suara-suara manusia yang entah dari mana datangnya...mungkin semua mahu pulang beraya...atau ada yang hendak pergi bercuti...entahlah...tepat jam 2.30 pagi bas yang kami naiki bergerak meninggalkan R&R ini menuju ke destinasi seterusnya iaitu perhentiaan bas Larkin...tapi aku,Pa’an dan Ira akan turun di plaza tol Air Hitam...perjalanan dari Yong Peng menuju ke plaza tol Air Hitam nengambil masa dalam 30 minit...hampir jam 3 pagi kami sampai di jalam susur keluar lebuhraya...bas yang kami naiki tidak boleh masuk ke dalam...entahlah kenapa...jawapannya kami perlu menapak menuju ke plaza tol tersebut...lebih kurang 500 meter...selamat tinggal Zariff,Emy,Fara,Azie dan semua penumpang-penumpang bas ini...tidak lupa juga pada pakcik pemandu bas...kami jalan dulu...kami menggangkat bungkusan masing-masing melangkaah menuju ke plaza tol tersebut...mungkin ini antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan dalam hidup kami...pahit,manis,suka,duka,getir dan gembira...kami tidak jalam bertiga, ada 3 orang lagi bersama-sama kami...dari Kuala Lumpur katanya...mungkin pelajar seperti kami juga...hampir 30 minit kami menunggu di situ menunggu pemandu Pa’an yang kan datang menjemput aku dan Pa’an...manakala Ira akan diambil oleh teman lelakinya...aku dihantar pulang terus ke rumah...parancangan asalnya nak bermalam di rumah Pa’an sahaja atau tinggalkan aku di hentiaan bas Batu Pahat...tetapi ibu Pa’an menyuruh terus hantar ke rumah...sungguh baik hati dan terima kasih kepada kalian semua yang bersusah payah menghantar insan ini sehingga ke halaman rumah...4.15 pagi aku sampai ke Teratak Bonda yang indah ini...tapi tidak terus pulang ke rumah...kerana aku beranggapan keluarga aku masih sedap di ulit mimpi indah...aku melepakkan badan di rumah mak ngah...kebetulan Ijal (sepupu) belum tidur lagi...sedang membaiki lampu pelita yang tidak berfungsi dengan baik...aku terus bersahur di rumah mak ngah...jam menunjukkan pukul 5 pagi...aku pulang ke rumah untuk sekali lagi bersahur bersama keluarga aku...akhirnya terubat rindu aku kepada mak dan ayah serta adik-adik...dodol dah siap dikacau...hanya ketupat yang belum dianyam lagi...pagi nanti aku anyamkan...mata sudah semakin berat...diminta untuk beradu...selamat malam,selamat berpuasa,selamat segala-galanya...aku rindukan saat-saat begini...aku rindukan kalian semua...kalian sentiasa ada dalam hati dan fikiran aku...SALAM SYAWAL DAN AIDILFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN DARI KU KHAS BUAT TEMAN-TEMAN PERJUANGAN DAN SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI...( MSI 8055 –BOSS )